Stelling van Steiner die pertinent niet waar is

[Deze tekst werd op 23/12/2010 door Pieter Witvliet gepubliceerd op Steinerscholen.com]

‘Natuurlijk is er ook veel wat ik niet begrijp, maar naast de mogelijkheid dat Steiners mededelingen onwaar zijn, ga ik er ook vanuit dat het niet begrijpen bij mij ligt. Je kunt dan hooguit kijken of, er vanuitgaande dat het wel waar is, het ook vruchtbaar is, met alle ruimte dat niets hoeft, wat jezelf niet dragen kan als werkelijkheid.
We hebben in onze evolutie te maken met voortdurende veranderingen. Het kan dus zijn, dat, wat in Steiners leven gold, nu niet, of minder geldt-maar niet op alle gebied. Als er wordt gewezen op het feit dat “begrippen” een “sklerotiserende” werking hebben, tegenover karakteriseringen die veel vrijer laten, dan is dit anno nu, nog zo. Maar ik las ook in een voordracht dat kinderen onder de 6 weken niet met tranen huilen. Aan mijn kleindochters-2,5 en 1 heb ik kunnen waarnemen dat zij na 14 dagen echte traantjes huilden. Vanuit deze ervaring zou ik kunnen zeggen;[…] een stelling die pertinent niet waar is, maar het kan t.t.v. Steiner wel gegolden hebben,dat weet ik niet.’

Geef een reactie

