‘Maakt niet uit of je op een vrijeschool hebt gezeten of niet’

[Deze reactie publiceerde Pieter Witvliet op 08/05/2014 op de weblog UVRM]

Waar je ook lesgeeft of kinderen probeert op te voeden: het is en blijft mensenwerk. En dus onderhevig aan fouten. En het kan altijd beter. De ene vader/moeder is de andere niet; dat geldt ook voor leerkrachten en voor (vrije)scholen.
Ik heb me, zoals zo menig ouder (of onderwijzer) wel vaak afgevraagd of ik ‘het goed doe’. En later of ik ‘het goed had gedaan’. Toen ik op een bepaald ogenblik iets deed, stond ik daar wel achter; later, soms veel later pas, kwamen er twijfels: had ik dat wel zo moeten doen enz.
Onze eigen kinderen hebben les gehad van hun ouders. Dat was niet altijd makkelijk voor ze. Nu ze, volwassen, daarover spreken, horen wij dingen, die we wellicht anders hadden moeten doen. Maar de vraag is, als we die anders hadden gedaan, wat zouden de kinderen dan zeggen. En laten we eerlijk zijn: wat vinden wij van wat onze ouders (niet) deden; wat vinden wij ‘stom’ aan onze opvoeding; aan onze school. Iedereen heeft dit, als ik goed naar de mensen luister. En dat is goed, denk ik, want daarmee onderstreep je dat je niet zomaar wilt opgaan in het geheel: je bent een ‘eigenheid’ die zich wil onderscheiden. En in dit opzicht maakt het niet uit of je op een vrijeschool of niet, hebt gezeten; of uit een antroposofisch gezin komt of niet.

Een voorbeeld van ‘dat was niet altijd gemakkelijk voor ze’

Geef een reactie

