‘Masterclass’ steinerpedagogie voor ouders op het Fok-forum [5]

[Dit is de vijfde uit een reeks lezingen die Pieter HA Witvliet onder de schuilnaam Vrijeschoolachtergrond op het Fok-forum gaf]

 

En ‘de leer van Steiner’: ik blijf nu even bij de dierkunde. Wij hebben ‘hoofd, romp en ledematen’ Dat is niet ‘een leer’ dat is een feit. En in de dierenwereld zie je de eenzijdigheid terug. Stofwisseling: de koe heeft 4 magen en 25 m darm!
De aanbieding van die stof is ook in pedagogisch opzicht niet dogmatisch: de leerkracht die slechts vertelt ‘hoe het zit’. De aanpak is veel meer ‘heuristisch’. 
In vogelvlucht: ‘Kinderen, we beginnen vandaag met dierkunde, maar eerst met de mens. Wat zie je zoal aan jezelf en de ander. Dan komt er van alles: van tenen, neus, nagels, piemel enz. Waar zit dat: al snel heb je dan locaties: aan het hoofd, aan de armen enz. Zo leer je waarnemen en rubriceren; als je dat op het bord in een klein schema neerzet, tekent die drieledigheid hoofd enz. zich snel af.
Dan begin je over bv. de neus – reukvermogen. Kunnen wij alles ruiken en op grote afstand? En dan komen de verhalen: ‘onze hond, ‘de speurhond, onze poes die ’s nachts nog heel veel ziet, enz. Kinderen weten gewoon al veel. En dan blijkt dat de dieren dit allemaal veel beter kunnen. En verder, wat ik boven beschreef.
Ik zie niet wat daaraan dogmatisch is. Het is nu niet meer zo’n novum dat Steiner op die samenhang wees. Het gebrek aan inzicht in die samenhang heeft zich de laatste jaren schrijnend geopenbaard.
Einstein beweerde al dat 4 jaar na het uitsterven van de bijen de mensheid begint uit te sterven;we zijn ddt gaan gebruiken dat je nu op de zuidpool vindt; we hebben een ozongat; een rode lijst van dit en van dat. Oorzaak: uiteindelijk: te weinig inzicht in de samenhangen en te weinig eerbied voor dat geheel. En een gevoel, een inleven, een eerste begrijpen van die samenhang, al is het maar in kiemvorm, aan je kinderen meegeven, vind ik bijna een plicht voor het onderwijs,
Want van ‘oor tot oor’ zeggen dat ze eerbied voor de natuur moeten hebben, werkt echt niet. Die eerbied, hoop je, ontstaat op grond van diepere belevingen en de dierkunde op de vrije school is één van de mogelijkheden om die bij kinderen te wekken.

Pieter HA Witvliet, zaterdag 14 december 2013

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s