‘Masterclass’ steinerpedagogie voor ouders op het Fok-forum [8]

[Dit is de achtste uit een reeks lezingen die Pieter HA Witvliet onder de schuilnaam Vrijeschoolachtergrond op het Fok-forum gaf]

‘Het aftasten: heb ik ze wel goed waargenomen’

Het lesgeven: lichamelijk soms wel – vooral wanneer je de lagere klassen hebt. Veel bewegen – en ik vond dat zelf ook zo leuk, dat je weleens te veel meedoet en dat voel je wel op den duur. Tegelijkertijd helemaal niet vermoeiend omdat ik het werk zo fijn vond en er vaak zoveel uit de klas je tegemoet gedragen werd, dat ik daar heel blij en enthousiast van werd. Het meest vermoeiende is het voorbereiden, omdat dat ’s avonds nog moet; vaak na vergaderingen enz. Daar was het toch altijd balanceren tussen ‘veel en te veel’. Ook het besef dat voor de kinderen het beste niet goed genoeg is – voelde wel als een druk. Ook zwaar vond ik het ‘meedragen’ alle kinderen – met hun grotere en kleinere problemen – het zoeken naar oplossingen – het aftasten: heb ik ze wel goed waargenomen – wat moet ik doen voor hun (specifieke) ontwikkeling. En altijd een soort gevoel van ‘je kunt het nog niet goed genoeg’. En ja, zo’n streefrichting: ‘worden wie je bent’ , geef daar maar eens handen en voeten aan – dat vond ik best pittig.

Pieter HA Witvliet, woensdag 11 december 2013

Geef een reactie

