‘Masterclass’ steinerpedagogie voor ouders op het Fok-forum [10]

[Dit is de tiende uit een reeks lezingen die Pieter HA Witvliet onder de schuilnaam Vrijeschoolachtergrond op het Fok-forum gaf]

‘Ik weet: dit zijn bijna ook allemaal oneliners’

Al eerder dan het einde van WO1 was Steiner tot de conclusie gekomen dat de idealen van de Franse revolutie zouden moeten gelden voor: geestesleven: vrijheid- staatsleven – gelijkheid en broederlijk voor het economisch leven. De toegepaste vrijheid in het ec. leven zag hij als de oorzaak van de niet-broederlijkheid – de uitbuiting van werknemers tot gevolg hebbend. (Zo’n 90 jr. na zijn dood nog uiterst actueel!) Ook tot gevolg: kinderen van arbeiders geen toegang tot hoger onderwijs (zoals ik nog meemaakte: kind van een timmerman kon niet naar de Hogere Burger School). Een directeur van een sigarettenfabriek werd door de voordrachten die St. daarover hield, zeer gemotiveerd ‘dat het anders moest’ en wilde voor de kinderen van zijn arbeiders een totaal andere school en in zijn fabriek andere sociale verhoudingen. Deze dir. richtte de 1e vrijeschool op en vroeg Steiner die te leiden. Door St. werd het een school voor alle kinderen.
De gelijkheid zou moeten gelden voor het rechtsleven; de vrijheid voor het geestesleven. (Ook actueel: straks geen vrijheid meer voor ‘thuisonderwijs’)
Niet alleen in de maatschappij, ook in de mens zeg St. deze driegeleding. Naast de opvatting dat de mens een machine is en een ziel die eigenlijk ook materie is, zij het verdund, introduceerde hij de mens als: geest, ziel, lichaam of denken, voelen, willen.
Eind vorige eeuw verwoordde Prof/Luijpen dit, onafhankelijk van Steiner en met eigen woorden.
‘Voor de mat. wetenschap maakt het niet uit wat er op de weegschaal staat: een zak meel van 60 kg, of een mens van 60 kg. Maar voor iemand die van deze mens houdt, staat er geen 60 kg. op de weegschaal, maar ‘lief’ iemand. Maar ‘lief’ kan niet gewogen worden.Lief-zijn is een existentie die reëel is, van een andere realiteit. Voor St. is die realiteit de geest en de ziel die zich uitdrukken in het fysieke, de materie.En voor het ‘groot’ worden: de ontwikkeling van lichaam, ziel en geest voltrekken zich in fasen. Van baby tot schoolkind bv. de lichamelijke groei (2x verdubbeling van gewicht) vindt nooit meer plaats. Enz. De vrijeschoolpedagogie is er ook opgericht die ontwikkelingen zo goed mogelijk te laten verlopen.
Ik weet: dit \zijn bijna ook allemaal oneliners, maar de bedoeling was alleen maar een grove schets.

Pieter HA Witvliet, donderdag 12 december 2013

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s