‘Masterclass’ steinerpedagogie voor ouders op het Fok-forum [12]

[Dit is de twaalfde uit een reeks lezingen die Pieter HA Witvliet onder de schuilnaam Vrijeschoolachtergrond op het Fok-forum gaf]

‘Steiner bracht hem onder woorden. Zoals een gids’

Ik had ooit een jongen in de klas die de leerstof moeilijk opnam en nauwelijks onthield, laat staan reproduceren. Hij zat vaak verdroomd en afwezig voor zich uit te kijken. Heb ik hem dan ‘echt’ gehoord als ik dat constateer en verder niets doe. En omdat hij toch iets moet leren, hem dan toevertrouwen aan de remedial teachter – voor een één-op-één situatie? Maar daar deed hetzelfde probleem zich voor; extra les na schooltijd dan?
Als ik niets doe, kan ik wel mooi zeggen, dat ik het kind ‘in zijn eigenheid’heb gerespecteerd, maar intussen leert het nauwelijks iets, Zijn vader zei: ‘Misschien is hij gewoon dom.’
En dan wordt het interessant, wanneer je Steiner over ‘domme’ kinderen hoort. Die zijn er niet, volgens hem. Vanuit een bepaalde optiek – jij zou dat een kader noemen – is naar de mens te kijken als een op bepaald gebied ‘wakker’ wezen, ‘dromend’ en ‘slapend’. Dat wakkere slaat op het denken, het dromende op het gevoelsleven en het slapende op het wilsleven.
Voor het wakkere leren, droomt of slaapt dit kind nog teveel.
Als je een ritme klapt, steeds maar hetzelfde, zul je merken dat je heel makkelijk aan wat anders kan denken, terwijl je toch gewoon verder klapt. Op dit ritmische droom je a.h.w. weg. Een ritme-wisseling echter, maakt je veel alerter – dat is ook de reden waarom waarschuwingslichten op ambulance e.d. geen regelmatig zwaailicht hebben – die onregelmatigheid stimuleert je oplettendheid.
Ritmen klappen en overgaan tot andere ritmen – voordoen/nadoen, zelf bedenken; maar ook laten lopen, want wat je met je voeten doet, werkt ook op ‘wakker worden – dat achteruitlopend vraagt naar alertheid enz. En deze oefeningen hielpen hem echt ‘wakkerder’ te maken.
Die oplossing was niet ‘Steiners oplossing kader’ die oplossing ligt in de mens zelf verankerd;alleen Steiner bracht hem onder woorden.
Zoals een gids je een bepaald schilderij op een bepaalde manier onder je aandacht brengt, zonder zelf de schilder te zijn.

Pieter HA Witvliet, vrijdag 13 december 2013

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s